ליונל מסי
ליאונל אנדרס מסי (ספרדית: Lionel Andres Messi) (נולד ב-24 ביוני 1987 ברוסריו, ארגנטינה)
הוא כדורגלן ארגנטינאי המשחק בקבוצת ברצלונה. מסי נחשב לאחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם ואף ליורשו של דייגו מראדונה. מראדונה עצמו מחשיב את מסי כיורשו והביע זאת מספר פעמים בכלי התקשורת. הוא מכונה La Pulga - הפרעוש וכן El Messiah - המשיח.


ניואל'ס אולד בויס וקבוצות הנוער של ברצלונה
מסי החל את הקריירה בניואל'ס אולד בויס, אחת משתי הקבוצות הבכירות של העיר רוסריו (לצד עם רוסריו סנטרל). בגיל 11 אובחן מסי כסובל מהפרעת גדילה והזדקק לטיפולים יקרים בהורמון הגדילה. בגיל 13 נסע למבחנים בברצלונה והרשים את קרלס רשאק, אז מנהל הקבוצות הצעירות של הקבוצה (ומאמן הקבוצה הבוגרת למשך תקופה קצרה כעבור מספר שנים). ברצלונה החליטה להחתים את מסי ובנוסף גם מימנה את הטיפולים ההורמונליים (הוא החל את הטיפול בגובה 1.40 מ' וכיום גובהו 1.69 מ').

במשחק הבכורה בקבוצת הנערים כבש חמישייה ובישל שלושה נוספים. בהמשך הצטרף לקבוצת הנוער הבכירה בשורותיה המשיך להצטיין והתקדם לברצלונה ג'. 9 משחקים בלבד בהם כבש 5 שערים ובישל עוד ארבעה הביאו את הצוות המקצועי של הקבוצה לקדמו הפעם לקבוצת המשנה של הקבוצה (ברצלונה ב'). ב- 30 משחקיו בקבוצת המשנה כבש מסי 37 שערים ואף זכה לשחק במשחק הידידות של הקבוצה הבוגרת מול פורטו כשהוא בסך הכול בן 16 (נובמבר 2003). מסי הינו שחקן בעל טכניקה אדירה שלמרות ממדי גופו הצנומים ובזכות טכניקה יוצאת דופן מצליח להתגבר על יריבים גדולים וחזקים ממנו בהרבה. עוד בתחילת הקריירה שלו נחשב מסי ליורשו של מראדונה, וטענה זו התחזקה בזמן האחרון עם שערו נגד חטאפה שדמה מאוד לסלאלום של מראדונה נגד אנגליה במונידאל, ובכיבוש הגול עם היד נגד אספניול שדמה לשער יד האלוהים של מראדונה.


ברצלונה
-16 באוקטובר 2004, כשהוא בסך הכול בן 17, 3 חודשים ו-23 ימים ערך מסי את הופעת הבכורה שלו בקבוצת ברצלונה במשחק הדרבי מול אספניול, בכך היה מסי לשחקן הצעיר בתולדות המועדון.

ב-1 במאי 2005, כשהוא בן 17, 10 חודשים ו- 7 ימים, הפך מסי לכובש הצעיר בתולדות המועדון כאשר הבקיע מול אלבסטה, מסי כבש את שערו בהקפצה מעל השוער, מספר דקות לאחר ששער דומה נפסל בטענת נבדל. הוא שיחק בעוד 6 משחקים וזכה יחד עם הקבוצה באליפות הליגה.

מסי צורף לסגל הקבוצה הבוגרת של ברצלונה בעונת 2005-06, בעת רישומו בסגל מסי היה מצוי בתהליך קבלת אזרחות ספרדית ובסגל היו רשומים 3 זרים נוספים, ומשום כך נשמעה תרעומת מצידן של קבוצות מסוימות בליגה כשהבולטת ביניהן הייתה אלאבס. הוא ערך הופעת בכורה בליגת האלופות ב-27 בספטמבר 2005 במשחק מול אודינזה. הוא יצר קשר הדוק עם רונאלדיניו וביחד עם חלוץ הקבוצה, סמואל אטו, יצרו השלושה משולש התקפי מרשים אשר זכה לכינוי R.E.M. הוא סיים את העונה עם 6 שערים ב-17 משחקים ובנוסף שער אחד מתוך 6 הופעות בליגת האלופות. הוא עזר לקבוצה לזכות באליפות בפעם השנייה ברציפות ולזכייה בליגת האלופות, השנייה בתולדות המועדון. פציעה קשה שעבר במהלך העונה השביתה אותו למספר חודשים וגרמה להיעדרותו מגמר ליגת האלופות. מסי החל את עונת 2006-07 בצורה יוצאת מן הכלל אך פציעה נוספת השביתה אותו לחודשיים. הוא חזר מהפציעה בצורה מרשימה, כבש שלושער בתיקו 3:3 של קבוצתו מול ריאל מדריד וקיבל מחמאות רבות על יכולתו במשחק. ב-18 באפריל 2007 כבש מסי צמד שערים בניצחונה של קבוצתו על חטאפה במסגרת חצי גמר הגביע הספרדי. בשער הראשון קיבל מסי את הכדור במחצית המגרש ועבר בדרכו להבקעת השער 4 שחקנים ואת השוער, שער שהזכיר את שערו המפורסם של דייגו מרדונה מול אנגליה במהלך מונדיאל 1986. בתאריך ה-9 ביוני 2007 שיחק מסי עם ברצלונה נגד אספניול והבקיע שער בידו, כפי שעשה מרדונה נגד אנגליה במהלך משחק רבע גמר בין שתי הקבוצות במונדיאל 1986, שער שכּונה שער יד האלוהים.

בתחילת עונת 2007/8 מסי התחיל את העונה בכושר טוב שמציב אותו כשחקן הטוב בעולם בעיני רבים ביחד עם קאקה וכריסטיאנו רונאלדו. רבים הסכימו כי מסי הוא השחקן הצעיר המוכשר ביותר. בעונה זו מסי זכה ב"כדור הארד" שמוענק מדי שנה לכישרונות מבטיחים מתחת לגיל 21, וכמו כן הוא זכה באותה עונה במקום השני בשחקן השנה, הישג לא רגיל לשחקן בגילו. מסי הבקיע מספר שערים חשובים, ביניהם במשחקים נגד אולימפיק ליון וסלטיק בליגת האלופות.


נבחרת ארגנטינה
בעת ששיחק בקבוצות הנוער של המועדון, ניסתה ההתאחדות הספרדית לשכנע את השחקן לשחק בשורותיה, השחקן, נאמן למולדתו, דחה את ההצעה. הוגו טוקאלי, מאמן הנבחרות הצעירות של ארגנטינה, זימן את השחקן למשחקי ההכנה של הנבחרת עד גיל 20 שהתכוננה לאליפות דרום אמריקה, במשחק הבכורה שלו כבש מסי שער ובישל שניים נוספים (ארגנטינה ניצחה את פרגוואי 0:8), במשחק הבא של ארגנטינה מול אורוגוואי כבש מסי צמד למרות ששיחק רק 11 דקות. יכולתו הביאה להכללתו בסגל לאליפות דרום אמריקה, בשל גילו הצעיר מסי החל את הטורניר כמחליף אך במהרה תפס מקום בהרכב וסיים ככובש המצטיין של ארגנטינה עם 5 שערים, ארגנטינה סיימה שלישית והעפילה לגביע העולם לנוער.

יכולתו בגביע העולם לנוער שידרגה את מעמדו כשחקן הכדורגל הצעיר הטוב בעולם, הוא הוביל את נבחרתו לזכייה בגביע (החמישית של נבחרתו), נבחר לשחקן המצטיין של הטורניר ולמלך השערים עם 6 שערים. הוא כבש 5 מתוך 6 השערים שלו בשלבי ההכרעה, שער אחד בשמינית הגמר מול קולומביה, אלופת דרום אמריקה (ארגנטינה ניצחה 1:2), שער נוסף ברבע הגמר מול ספרד, אלופת אירופה (ניצחון 1:3), שער נוסף בחצי הגמר מול ברזיל (ניצחון 1:2) וצמד במשחק הגמר מול ניגריה (ניצחון 1:2).

ב-17 ביוני 2005 ערך מסי את הופעת הבכורה שלו במדים הבוגרים של ארגנטינה לאחר שנכנס כמחליף במשחק הידידות מול הונגריה, דקה בלבד על המגרש הוא הורחק על ידי ד"ר מרקוס מרק הגרמני בטענה ששלח מרפק לפניו של מגן הונגרי בעת מאבק על כדור. ב-1 במרץ 2006 הוא כבש את שער הבכורה שלו בהפסד לקרואטיה 3:2.

הוא זומן לסגל ארגנטינה למונדיאל 2006 וסומן כאחד השחקנים הצעירים האמורים לככב בתחרות, הוא ערך את הופעת הבכורה שלו במשחקי הגביע העולמי אחרי שנכנס כמחליף במשחק מול סרביה ומונטנגרו בדקה ה-74, ב-16 הדקות שהוא שיחק כבש מסי שער ובישל שער נוסף. הוא פתח בהרכב במשחק מול הולנד והוחלף בדקה ה-69. במשחק שמינית הגמר מול מקסיקו נכנס מסי כמחליף בדקה ה-84 בסיומו ניצחה ארגנטינה לאחר הארכה.

מסי לא שותף במשחק רבע הגמר מול המארחת גרמניה, צעד שלדעת רבים היה אחד מהגורמים להדחתה של ארגנטינה.
הטקסט נערך ע"י מערכת Todos.co.il ומוגש בכפוף ל־GNU Free Documentation License, בשיתוף וויקיפדיה.
הערך כולל תוכן מהדף http://he.wikipedia.org/wiki/ליונל מסי.
דרום אמריקה | מרכז אמריקה | כל הקישורים
| ארגנטינה | צ`ילה | ברזיל | בוליביה | פרו | אקואדור | קולומביה | אורוגואי | פרגואי | ונצואלה | מקסיקו | גואטמלה | קוסטה ריקה | אל סאלבדור | הונדורס | ניקרגואה | פנמה | בליז |