שאקירה
שאקירה איזבל מבאראק ריפול (בספרדית: Shakira Isabel Mebarak Ripoll, נולדה ב-2 בפברואר 1977),
הידועה כשאקירה, היא זמרת, כותבת שירים, נגנית, מפיקה מוזיקלית ורקדנית קולומביאנית. היא זמרת פופ בולטת באמריקה הלטינית מאמצע שנות ה-90 ועד היום. ב-2001 היא פרצה לשוק דוברי האנגלית כשהוציאה באלבום בשפה זו.


ביוגרפיה
נולדה לוויליאם מבאראק ולנידיה ריפול בברנקייה שבקולומביה. היא בת יחידה לאמה ויש לה שמונה אחים ואחיות למחצה מצד אביה. אמהּ של שאקירה היא ממוצא ספרדי איטלקי ואביה הוא אמריקאי ממוצא לבנוני. היא דוברת את השפות ספרדית, פורטוגזית, אנגלית, צרפתית, ערבית ואיטלקית. שאקירה היא נוצריה קאתולית.


היסטוריה מוזיקלית
שאקירה החלה לכתוב ולהלחין בגיל 8. אחד משיריה הראשונים נקרא "Tus Gafas Oscuras" ("משקפיך הכהים") והוא מדבר על התמודדותו של אביה עם מות בנו בתאונת דרכים. בגיל 10 שאקירה ניסתה להתקבל למקהלת בית הספר אך נדחתה בנימוק שקולה היה "חזק מדי". המורה למוזיקה אמר לה שהיא נשמעת כמו עז, ובבית הספר היא הייתה ידועה כ"ילדת המחול המזרחי". שאקירה נפגעה מן הסירוב להתקבל למקהלה ומן ההערה של המורה וכמעט זנחה את חלום הזמרה, אך במקום זאת היא החלה לחפש הזדמנויות לשיר. שאקירה החליטה להשתתף בתחרות כשרונות צעירים שנקראה "Vivan Los Niños" וזכתה בה. בין גיל 10-13 שאקירה הוזמנה להשתתף במספר אירועים בברנקייה והפכה למפורסמת בעיר. באותו הזמן היא פגשה את מפיקת התיאטרון המקומי מוניקה אריזה שהתרשמה מכשרונה של שאקירה ועזרה לה להתפרסם גם במקומות אחרים בקולומביה. בטיסה בין ברנקייה לבוגוטה, פגשה אריזה את המפיק של סוני קולומביה, סירו וארגאס. וארגאס הסכים לבחון את שאקירה ומספר שבועות מאוחר יותר נערך לה מבחן בד בלובי של מלון. וארגאס התרשם משאקירה וחזר למשרדי סוני קולומביה עם קלטת אך שותפיו לא התרשמו משאקירה וטענו שהיא "מקרה אבוד". וארגאס שהיה בטוח בכשרונה של שאקירה לא ויתר ואירגן בסתר מבחן בד נוסף בבוגוטה. הוא שיכנע את שותפיו להגיע לאחד ממועדוני הלילה בעיר ושם בערך בחצות הוא הפתיע את כולם וקרא לשאקירה לעלות לבמה להופיע. שאקירה שרה שלושה שירים והופעתה הייתה מרשימה. בעקבות ההופעה היא חתמה על חוזה עם סוני קולומביה, במסגרתו עליה להקליט שלושה אלבומים.


מאגיה 91-94
ביוני 1991 שאקירה הוציאה את אלבומה הראשון "Magia" ("קסם") בחברת התקליטים סוני. האלבום הוצג לראשונה באולם "אמירה דה לה רוזה", אולם ההופעות הגדול ביותר בברנקייה. הסינגל הראשון מהאלבום, שנקרא "Magia", הוא שיר שכתבה שאקירה לאהובה הראשון, אוסקר פארדו. האלבום לא הצליח מבחינה מסחרית ונמכר בכאלף עותקים בלבד. ב-1993 חברת סוני נחפזה להוציא את האלבום "Peligro" ("סכנה"), שהופק על ידי אדוארדו פאז. שאקירה לא תמכה בהוצאת האלבום ואף לא השתתפה בקידום המכירות. למרות שהשיר "Tu seras la historia de mi vida" הושמע הרבה בתחנות הרדיו המקומיות, האלבום נכשל ושאקירה נעלמה מזירת המוזיקה המקומית. בעקבות הכישלונות של שני אלבומיה הראשונים, פנתה שאקירה למשחק וקיבלה תפקיד בטלנובלה מקומית "El oasis" ("נווה מדבר"), בו גם שרה את שיר הנושא "Lo mio" ("שלי"). לא היה לה ניסיון משחק קודם והופעתה לא זכתה להערכה רבה, אך היא התפרסמה. באותו זמן שאקירה הכירה את פאטריסיה טרז, שהייתה אחראית על פרויקט מיוחד של ערוץ הטלוויזיה "קאראקול", בו קיבלה שאקירה תפקיד של האמן הבלעדי של הערוץ.


ההצלחה בשוק הלטיני 95-00
שאקירה שבה לעולם המוזיקה בשנת 1995 עם האלבום "Pies Descalzos" ("כפות רגליים יחפות") שהצליח מאוד מבחינה מסחרית. האלבום "The Remixes", שכלל גרסאות רמיקס לשירים מ-"Pies Descalzos" וכמה שירים בפורטוגזית, יצא מיד אחר כך. לאחר הוצאת האלבום "The Remixes" שאקירה נפגשה עם המפיק הנודע אמיליו אסטפן שנהיה המפיק שלה והיה אחראי להוצאת האלבום הבא "¿Dónde Están Los Ladrones?" ("היכן הגנבים?"). הפקת האלבום עלתה קרוב ל-3 מיליון דולר. מהאלבום יצאו הסינגלים "Ciega sordomuda", "Moscas en la casa", "tu", "No creo", "Inevitable" וכן "Ojos asi". השילוב של רוק ואלמנטים לטיניים הפכו את האלבום להצלחה גדולה. שאקירה הפיקה את "Shakira MTV Unplugged" אלבום בהופעה חיה שמבוסס על סינגלים מהאלבום "¿Dónde Están Los Ladrones?". בחודש מרץ 2000 יצאה שאקירה לסיבוב הופעות באמריקה הלטינית וארצות הברית שנמשך 3 חודשים ונקרא "Tour Anfibio".


המעבר לשוק באנגלית 01-03
בעקבות ההצלחה של "¿Dónde Están Los Ladrones?" שאקירה החלה לעבוד על הקלטת אלבום בשפה האנגלית. היא שיתפה פעולה עם אישתו של המפיק אמיליו אסטפן, הזמרת האמריקאית ממוצא קובני גלוריה אסטפן, שתירגמה לה את השיר "Ojos asi" לאנגלית וקראה לו "Eyes like yours". האלבום "Laundry Service" הוקלט כמעט כולו באנגלית והוא זכה מיד להצלחה גדולה. למרות שהאלבום היה מיועד בראש ובראשונה לשוק האמריקאי הוא כלל גם ארבעה שירים בספרדית כמו Que me quedes tu. היו מבקרים שטענו שרמת האנגלית של שאקירה נמוכה מכדי שתוכל לכתוב את השירים בעצמה. למרות הביקורת האלבום זכה להצלחה גדולה מאוד עם השירים "Wherever, Whenever" ו"Underneath Your Clothes" שהגיע למקום הראשון במצעד הקנדי, "Objection Tango" ו"The one". האלבום והסינגלים ביססו את מעמדה של שאקירה בשוק הצפון אמריקאי.

בשנת 2002 הוציאה שאקירה את אלבום האוסף בספרדית "Grandes éxitos". בשנת 2004 יצא "Live & off the Record", DVD שמסכם את מסע ההופעות העולמי "Tour of the Mongoose" ("מסע הנמייה") שקיימה שאקירה בשנים 2002-2003. ה-DVD עצמו הוקלט בהופעה שנערכה בעיר רוטרדם, הולנד. השם של מסע ההופעות נקבע בעקבות העובדה שנמייה יכולה לנצח נחש קוברה מבלי להפגע מהארס שלו. במהלך ההופעה הוקרן קרב בין נמייה לקוברה.

קיבעון אוראלי 1
האלבום "Fijacion Oral Vol.1" ("קיבעון אוראלי 1") יצא ב-6 ביוני 2005 באירופה וב-7 ביוני 2005 בצפון אמריקה ואוסטרליה. כל שירי האלבום הם בספרדית. שני שירים מהאלבום נכתבו בשיתוף עם גוסטבו סראטי המנהיג של להקת הרוק הארגנטינאית סודה סטריאו. הסינגל הראשון מתוך האלבום, "La Tortura" ("העינוי"), שבו משתתף הזמר אלחנדרו סאנז, היה הסינגל הראשון בשפה הספרדית שנכנס למצעד מאה הגדולים בבילבורד האמריקני. השיר הגיע למקום ה-23 במצעד, המקום הגבוה ביותר אליו הגיע שיר בספרדית. גם בקנדה עשה השיר היסטוריה והגיע עד למקום ה-21 במצעד המקומי. ההצלחה העולמית של השיר הייתה גדולה מאוד והוא הגיע למקומות גבוהים במצעדים ברחבי העולם, ביניהם למקום הרביעי במצעד בגרמניה ולמקום שני במצעד בשווייץ. בארצות הברית היה השיר 21 שבועות במצעד השירים הלטיניים של הבילבורד ובכך שבר את שיא השהייה במצעד.

הקליפ לשיר "La Tortura" שודר לראשונה בתוכנית TRL ב-MTV והגיע בה למקום התשיעי. זה היה הקליפ השני בספרדית שנכלל בתוכנית אי פעם. הקליפ גם זכה להצלחה במצעד של ערוץ VH1.

האלבום Fijación Oral Vol.1 יצא בו זמנית בכל מדינות דרום אמריקה והגיע למקום הראשון במצעדי המכירות כמעט בכולן. האלבום הגיע למקום הרביעי במצעד האלבומים של הבילבורד. האלבום זכה להצלחה רבה גם במדינות שאינן דוברות ספרדית כמו גרמניה ואיטליה בהן הגיע האלבום למקום הראשון, באוסטריה האלבום הגיע למקום השלישי ובקנדה והונגריה הוא הגיע למקום השביעי. בשבוע הראשון שלאחר צאתו נמכרו 157,000 עותקים של האלבום. נכון ל-2007 הוא האלבום בספרדית הנמכר ביותר בשבוע הראשון לאחר צאתו.

הסינגל השני מתוך Fijación Oral Vol.1 הוא השיר "No" שיצא בספטמבר 2005. השיר לא זכה להצלחה עולמית כמו "La Tortura" אך בקולומביה הוא שהה 14 שבועות לא רצופים במצעד. השיר הגיע למקום הראשון בספרד ובעוד מספר ארצות דוברות ספרדית כמו צ'ילה, אקוודור ומקסיקו.

שאקירה הופיעה בטקס פרסי ה-VMA של ערוץ MTV ב-28 באוגוסט במיאמי, פלורידה והייתה מועמדת בשלוש קטגוריות: הקליפ הנשי הטוב ביותר, שיר הדאנס הטוב ביותר ובחירת הקהל עם הקליפ לשיר "La Tortura". הופעתה בטקס הייתה הפעם הראשונה בה הושר שיר בספרדית בטקס.

ב-8 בדצמבר 2005 שאקירה הייתה מועמדת לפרס גראמי בקטגוריה האלבום הלטיני הטוב ביותר עם האלבום "Fijacion Oral Vo.1".


קיבעון אוראלי 2
האלבום השני של שאקירה באנגלית, Oral Fixation Vol.2, יצא ב-29 בנובמבר 2005 בצפון אמריקה ובאוסטרליה. הסינגל הראשון מתוכו, "Don't Bother", קיבל תגובות אוהדות בקרב מבקרי מוזיקה.

האלבום Oral Fixation Vol.2 יצא למכירה מוקדמת בחנות המקוונת iTunes שבועות לפני הגעתו לחנויות. רכישה מוקדמת זיכתה את הקונה בשיר נוסף, רמיקס של השיר "Don't Bother" שלא יצא בגרסה הרגילה. לאחר הוצאת האלבום לחנויות ניתן היה לרכוש את שיר הבונוס בנפרד.

מאוחר יותר דווח שהאלבום עבר צנזורה במספר מדינות במזרח התיכון, ביניהם מצרים. מספר רב של מדינות מוסלמיות צנזרו לחלוטין את השיר הראשון מתוך האלבום "How Do You Do", בו המילים מעלות ספק לגבי קיום אלוהים. גם עטיפת האלבום שונתה: בגרסה המקורית נראית שאקירה עם בטן וכתפיים חשופות ובגרסה המוצנעת היא מכוסה בעלים מהכתפיים ומטה.

בחודש יולי החל סיבוב ההופעות Oral Fixation Tour שהיה סיבוב ההופעות הגדול ביותר שקיימה שאקירה.

לאחר ש-"Don't Bother" איכזב את חברת התקליטים, יצא הסינגל "Hips Don't Lie" ("ירכיים לא משקרות") בו שיתפה שאקירה פעולה עם הזמר וייקלף ז'אן. השיר מושפע ממסגנונות מוזיקליים קולומביאנים, האיטיינים, מזרחיים וקאריביים. השיר צורף להוצאה המחודשת של האלבום והגיע למקום הראשון במצעדים רבים ברחבי העולם, ביניהם מצעד הבילבורד האמריקאי ומצעד הסינגלים הבריטי.

ב-14 בנובמבר 2006 יצא הסינגל השלישי מהאלבום, "Illegal", בו משתתף הגיטריסט המוערך קרלוס סנטנה. הקליפ לשיר צולם במקסיקו באוקטובר 2006, במהלך הפסקה בסיבוב ההופעות העולמי.

ב-20 במרץ 2007 יצא הסינגל "Beautiful Liar", דואט עם ביונסה. השיר זכה להצלחה גדולה בעולם והגיע למקום הראשון במצעדים בכ-16 מדינות, ביניהם המצעד הלועזי של גלגלצ בישראל. השיר נמצא באלבום של ביונסה B'Day.


פעילות חברתית
שאקירה נבחרה לשגרירת רצון טוב של ארגון יוניצ"ף בו היא פעילה. כמו כן הקימה ב-1997 את הארגון ההתנדבותי "Fundación Pies Descalzos" ("ארגון כפות רגליים יחפות"), שמטרתו לתת הזדמנות נוספת לילדים ממשפחות מעוטות יכולת על ידי הקמת בתי ספר, חלוקת מזון ושירותים רפואיים לילדים מקולומביה וממדינות עולם שלישי נוספות.


שאקירה ואנטישמיות
בשנים האחרונות נפוצו ברחבי האינטרנט שמועות, שבראיון ב-MTV אירופה שאקירה סירבה לדבר עם מעריץ ישראלי וצוטטה כאומרת שהיא "מעדיפה להופיע בפני חזירים מאשר בפני ישראלים" . שמועה זו הופרכה בהודעה רשמית מטעם ארגון "הליגה נגד השמצה" הפועל בארצות הברית. ב-DVD‏ "Live & off the record" שאקירה מציינת את רצונה להופיע במזרח התיכון ובין השאר בישראל.


דיסקוגרפיה
1991 Magia
1993 Uno Corazon (אלבום שנגנז שבועיים לאחר הוצאתו)
Peligro 1994
1995 Piez Descalzos
The Remixes 1997
Donde Estan Los Ladrones? 1998
2000 MTV Unplugged
2001 Laundry Service
Grandes Exitos 2002
2004 Live & Off The Record
2005 Fijacion Oral Vol.1 (עטיפת האלבום עוצבה בהשראת הרעיון הפרוידיאני של האם והילד)
2005 Oral Fixation Vol.2 (עטיפת האלבום עוצבה בהשראת הציור 'אדם וחוה' של הצייר אלברכט דירר)


סינגלים
1996: "Estoy Aqui"
1996 : "Se Quiere Se Mata"
1997: "Un Poco De Amor"
1997: "Donde Estas Corazon?"
1998: "Ciega Sordomuda"
1999: "Tu"
2000: "Ojos Asi"
2001: "Whenever,Wherever/Suerte"
2002: "Underneath Your Clothes"
2002: "Objection -Tango"
2003: "The One"
2003: "Que Me Quedes Tu"
2005: "La Tortura Feat.Alejandro Sanz"
2005: "No"
2005: "Don't Bother"
2005: "Illegal"
2006: "Hips don't lie"
2007: "Las De La Intuicion"

DVD
MTV Unplugged 2000
Live & Off The Record 2004
2005 Fijacion Oral 1 - Limited Edition
הטקסט נערך ע"י מערכת Todos.co.il ומוגש בכפוף ל־GNU Free Documentation License, בשיתוף וויקיפדיה.
הערך כולל תוכן מהדף http://he.wikipedia.org/wiki/שאקירה.
דרום אמריקה | מרכז אמריקה | כל הקישורים
| ארגנטינה | צ`ילה | ברזיל | בוליביה | פרו | אקואדור | קולומביה | אורוגואי | פרגואי | ונצואלה | מקסיקו | גואטמלה | קוסטה ריקה | אל סאלבדור | הונדורס | ניקרגואה | פנמה | בליז |